Follow Dashboard
music here

kisah si lapar dan jawa
Selasa, Oktober 25, 2011 | 0 comments
Assalammualaikum semua..

hujan turun membasahi bumi lagi.
 sejuk. 
berselimut di atas katil sambil melayan laman sosial yang sering aku kunjungi. 
sunyi.
hanya deruan angin dan bunyi air yang jatuh dari langit membasahi bumi.
termenung aku melayan perasaan sambil ditemani lagu nyayian Forteen-Berdua Bersatu.
dalam fikiran."makan apa sedap malam ni?"
lantas aku bangun dan pergi ke dapur mencari apa yang patut di makan.
niat di hati nak buat nasi goreng kampung tambah lagi dengan air ribena. memang masyuk dalam hati lah..
tiba-tiba terdengar suara berkata-kata dibelakang aku ketika aku sedang meninjau-ninjau status nasi diperiuk nasi.
"nasi tu tinggalkan abah sikit,jangan nak mengada-ngada nak buat nasi goreng hujan-hujan ni."
mak aku sangat memahami aku hingga rancangan aku nak masak nasi goreng pun mak aku tahu.
niat aku terbantut dan berfikir untuk menukar menu baru.
duduk di meja makan dan berfikir...
..............
kaki aku melangkah menuju ke peti sejuk.
tiba-tiba teringat yang tempoh hari mak ada beli daging burger dan kentang.
buka peti sejuk dan tengok semua masih ada.
jadi ambil keputusan untuk mengoreng saja daging burger tersebut dan kentang.
lantas aku ambil 2 keping daging dan sedikt kentang untuk di goreng.
dah ready semua tapi tiba-tiba rasa macam kekurangan.
ya. air ribena terlupa.
baru nak bangun buat air ribena mak aku pulak cakap "hujan ni jangan minum ais"
jiwa kacau dan rungsing. apa makna air ribena tanpa ais teman sejati. 
berfikir lagi....
tengok-tengok ada sebalang air teh. air yang dibuat petang tadi oleh mak.
suam lagi. kira oklah. masuk perut sejuk saja.
siap semuanya.. aku pun mulakan dengan baca doa.
tiba-tiba adik aku jerit.
dalam hati "apa pulak lagi halangan aku nak makan ni?"
sekali dia cakap "along ni makan malam dah macam omputeh tapi tetap ada jawanya."
sentap.
bila bicara tanpa belas ehsan.
nak menangis pun tak da masa.
makan itu tetap diteruskan.
makanlah aku tanpa menghiraukan gelak tawa keluarga aku.
akhir sekali perutku berasa kenyang#takbelasaka
dan aku berjaya menaip entry ni dalam keadaan kenyang.
ok.itu saja nak kabo kan.
ok.bai



p/s:doakan kesihatan along Huda ya semua.semoga along cepat sihat dan senyum seperti dulu.
T_T


Old things | New things